Vårens trender via Ifi.no


Finanskrise, miljøkatastrofer, terror og krig har preget nyhetsbildet de siste årene. Det har gjort noe med oss. Trenden viser vei mot en mer dempet og introvert stil. Vi søker nå ro og et liv i balanse med dem vi er glad i.

Artikkelen er sakset fra Informasjonskontoret for design og interiør (www.ifi.no):
Fra ”slik skaper du stilen” beveger vi oss nå mot “slik skaper du opplevelsen”. Interiøret skal ha en god atmosfære som får oss til å føle oss vel. Det er på tide å trekke pusten dypt ned i magen og roe seg ned i en hektisk hverdag.

Naturen kaller
Felles for vårens interiørtrender er at natur er hovedtema. Men ikke all type natur. Ikke den stri og ville, men lune og milde. Trenden i år handler også mye om miljøvern og omsorg. Bak oss ligger en tid med mye bruk og kast. Fokus rettes nå mot kvalitet og produkter som er varige og nyttige. Personlig preg viker ikke for god kvalitet. Moderne design innfrir krav til alt fra utseende til varighet.

Fokus på helhet og atmosfære
Stilmessig utfordres forbrukerne til å sette sammen ting på nye måter. Fargene er tilbake på veggene. Tekstilene markerer seg med mer volum. Teppene er kortklipte og gulvbordene grove og brede. Nå handler det ikke lenger like mye om innkjøp av nye puter, pledd og lamper for å skape ny stil. Fokus er rettet mot de store flatene: vegg, gulv og tekstiler/vinduer.

Utfordringen er å skape en helhet med de ulike elementene som igjen gir interiøret en god atmosfære. Det er tid for å ta frem gamle tradisjoner. Gamle møbler har fått sin rennesanse. Vi vil omgi oss med ting og farger som gir en behagelig stemning. Helse er også blitt viktigere. Mange går nå for maling uten avdamping og lukt. Fargene varierer fra de helt lyse til nesten sortaktig i brunt og grått. Men vi vil også finne spennende eksempler på blått, grønt og rødt.

På tekstilmessa Heimtextil i ble følgende 4 trender presentert:

Nøktern luksus – kvalitet fremfor kvantitet!
Denne trenden viser en tilbakevending til grunnleggende og tradisjonelle verdier. Forbrukeradferden har endret seg. Vi har nok. Skal vi ha noe nytt, ønsker vi at produktet er preget av kvalitet og lang levetid, men også noe mer enn det. Miljøvennlige produkter viser også at man har ansvarsfølelse.

Ting vi omgir oss med skal ha bærekraft og betydning. Tradisjonelle håndverk gjør comeback. Dette henger sammen med et økende behov for å vite hva man kjøper. Forbrukerne er på utkikk etter produkter som man kan bygge emosjonelle bånd med.

Helst skal tingene ha en historie hvor man får høre alt fra hva designeren tenkte, til hvor han eller hun vokste opp. Vi skal ta vare på oss selv med luksus og komfort uten at det blir overdådig. Vi vil se mye pledd av god kvalitet i år, blant annet eksklusiv kashmir, men ett pledd er nok!

Etnisk folklore – på tvers av kulturer
Her ser vi tydelig hvordan tradisjoner blir snudd på hodet når etniske påvirkninger fra hele verden møtes. Dette er en munter og leken stil.

Ved å kombinere farger og mønster på en ny måte, blir gammelt til nytt og søppel til skatter. Men denne trenden står også for en kombinasjon av global kunnskap og lokale produksjonsteknikker. Her møter emosjonell styrke og tradisjon innovasjon og effektiv funksjonalitet. Sammen blir det et symbol på vellykket, moderne håndverk.

Uttrykksfulle, kunstneriske design og grafikk genererer energi og dynamikk til denne stilen. En forening på tvers av kulturer hvor moralen står høyt.

Funksjonell design – fri for jåleri
Den globale finanskrisen, naturkatastrofer og en overflod av produkter har ført til at folk stopper opp for å tenke og reflektere over sin nåværende livsstil. Hva er virkelig viktig? Trenger jeg dette produktet?

Forbrukerne er lei av design for designens skyld. Denne stilen står for enkelhet, tilgjengelighet og en invitasjon til å bruke. Produkter skal ha en funksjon og være frie for jåleri og intrikate teknikker. Det rene, beskjedne og nøytrale feires. Disse produktene er designet for daglig bruk. Det skal være enkelt, ærlig, nyttig og varig.

Røft håndverk – tilbake til fortiden
Design i denne trenden er inspirert av en vekkelse av håndverk fra en svunnen tid. Vår tillit til myndigheter og økonomisk styring har blitt knust. Forbrukere strever for å få mer selvtillit, og ønsker en bærekraftig livsstil. For å oppnå dette, er det noen som bryter løs fra sin normale livsstil på en radikal måte for å leve i ett med naturen.

Folk er på jakt etter karakteristiske, individualistiske trekk preget av ufullkommenhet fremfor perfeksjon. Dette er en primitiv stil, hvor man tar en pause fra iPad og iPod. Den er primitiv, røff og ujålete.

Håndverk og tekstiler er grove med mye struktur. Stilen preges av en ny generasjon designere som ønsker å overføre glemte ferdigheter og håndverk til moderne tid, med sikte på å skape en meningsfull kobling mellom det lokale og det globale.

Den opprinnelige artikkelen skrevet for Ifi finner du her.

Kilde/bilder: Tekst: Cecilie Bjørnerud Knap/ifi.no Foto: Messe Frankfurt